آیا به دنبال تدارک دیدن یک محیط کار یا شرکت شیک و به روز برای کسب و کار خود هستید؟ بدون شک می دانید که پس از پیدا کردن یک دفتر مناسب، اولین چیزی که باید به آن توجه کرد دکوراسیون محیط کار است. دکوراسیون شرکت یا اداره از مهم ترین اولویت ها در ابتدای کار است؛ چرا که تاثیر مستقیمی بر روحیه کاری شما و مشتریان بالقوه تان دارد. پس سعی کنید برای افزایش روحیه کاری خود و جذب مشتری بیشتر، دکوراسیون اتاق کار خود را به زیبایی طراحی کنید. برای این امر اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب مبلمان اداری مناسب و شیک برای محیط کارتان است.
مبلمان اداری شامل میز، صندلی و کمدهایی برای ذخیره سازی وسایل مورد نیاز است. تنها با همین 3 المان اصلی می توانید محیط اداری خود را مبله کنید. اما نکته ای که قابل توجه است، انواع و اقسام مبلمان اداری است! انواع و مدل های مبلمان اداری به قدری است که انتخاب درست از میان آنها را برای افراد دشوار کرده است. آیا صندلی های همایش برای محیط اداری شما مناسب است یا صندلی های اجرایی؟ کدام یک از شکل های میز اداری برای شرکت شما مناسب است؟
البته پیش از این سوالات، ممکن است سوالات دیگری نیز ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد؛ بودجه مورد نیاز برای طراحی و خرید وسایل مورد نیاز محیط کار چقدر است؟ بهترین جنس مبلمان شرکت کدام است؟ رنگ مناسب برای مبلمان یک اداره یا دفتر چیست؟
با ما همراه باشید تا ابتدا به این سوالات پاسخی جامع دهیم. سپس متداول ترین انواع مبلمان اداری را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال تهیه یک مبلمان مناسب و فوق العاده برای شرکت یا اداره خود هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
این که بگوییم برای خرید مبلمان برای شرکت یا اداره خود به فلان تومان پول نیاز دارید، کار اشتباهی است! چرا که بودجه خرید مبلمان به معیارهای مختلفی بستگی دارد. اندازه محیط کار، تعداد اتاق های نیازمند مبلمان و جنس آنها 3 معیار اصلی در تعیین بودجه هستند.
در واقع، برای تعیین بودجه ابتدا باید کلیه محیط کاری خود را در نظر بگیرید. کدام بخش های این محیط به مبلمان نیاز دارند؟ آیا بخش حسابداری، بخش فروش، آشپزخانه، محل غذاخوری و … مستلزم خرید مبلمان هستند؟ پس تعداد میز و صندلی یا کمد تمامی بخش ها را مشخص کنید. مسلم است که هر چه محیط کار بزرگ تر باشد، تعداد مبلمان مورد نیاز نیز بیشتر می شود.
حال نوبت آن است که جنس مبلمان را انتخاب کنید. اهمیت جنس مبلمان اداری بسیار بالاست. چرا که شما می خواهید یک بار سرمایه گذاری کرده و این مبلمان را خریداری و تا سالها از آنها استفاده کنید؛ بدون این که هر گونه آسیبی به آنها وارد شود. پس باید بهترین جنس را تهیه کرد. اما آیا می دانید بهترین جنس برای ساخت مبلمان چیست؟
مواد و متریال های مختلفی در ساخت مبلمان نقش دارند. چوب، ام دی اف و هایگلاس از رایج ترین آنها است. هر یک از این مواد ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند که متناسب با شرایط محیطی خاصی هستند. به عنوان مثال، چوب که از دیرباز تا کنون از مرغوب ترین مواد به شمار می رود، باید در محل هایی استفاده شود که در مقابل رطوبت زیاد قرار نگیرد؛ چرا که این رطوبت باعث آسیب رسانی به چوب شده و عمر مفید آن را کاهش می دهد. همچنین برای خرید این متریال و ساخت مبلمان اداری باید هزینه هنگفتی را بپردازید. در میان تمامی متریال ها، چوب گران قیمت ترین متریال است و بودجه زیادی را برای خرید مبلمان چوبی کنار بگذارید.
ام دی اف از بعضی لحاظ برتر از سایر متریال ها است و از همین جهت در بسیاری از ادارات و شرکت ها مبلمان ام دی اف به چشم می خورد. از برتری های ام دی اف نسب به سایر متریال ها را می توان در دوام و عمر بیشتر، رنگ بندی های جذاب و قیمت مناسب خلاصه کرد. به نظر می رسد همین ویژگی ها کافی است تا ام دی اف را به عنوان بهترین متریال برای مبلمان اداری معرفی کرد.
البته متریال دیگری نیز با نام هایگلاس وجود دارد که تقریباً می توان گفت همان متریال ام دی اف است اما با روکشی براق! این براق بودن سطح هایگلاس باعث می شود تا جذابیت و زیبایی میز های اداری افزایش پیدا کند. اما تنها ایرادی که به آن وارد است قدرت لکه گیری بالای آن است. به طوری که برای تمیز دیده شدن آن دائماً به تمیز کاری با دستمال مرطوب مشغول باشید. هزینه هایگلاس نیز از ام دی اف بیشتر بوده و بودجه زیادی را می طلبد.
با این که برخی از افراد مبحث رنگ در طراحی دکوراسیون محیط کار را بی اهمیت تلقی می کنند، اما به جرئت می توان گفت که رنگ مبلمان اداری مهم ترین نکته در طراحی دکوراسیون است. رنگ ها با زبان بی زبانی تاثیرات مثبت یا منفی شگفت آوری بر روی احساسات افراد می گذارد. حال این موضوع در ادارات و یا شرکت ها از اهمیت ویژه تری برخوردار است. در چنین محل هایی شما با مشتریان مختلف در ارتباطید و باید سعی کنید به خوبی آنها را جذب کنید. اما موضوع اینجا است که چه رنگی مناسب شرکت یا اداره شما است؟
در واقع انتخاب رنگ مناسب ارتباط مستقیمی با کسب و کار شما دارد. آیا اداره شما دولتی بوده و از رسمیت خاصی برخوردار است؟ پس بهتر است از رنگ های خنثی بهره بگیرید. رنگ های خنثی شامل رنگ های سفید، خاکستری و مشکی است. با این رنگ ها شما می توانید یک اداره را طراحی کنید. اما بهتر است در کنار آن، از تابلوها و المان های تزئینی مرتبط نیز استفاده کنید تا اتاق ها از یکنواختی درآمده و جذابیت بصری به آنها اضافه شود.
ممکن است شرکت شما مربوط به کارهای هنری و طراحی باشد؛ در این صورت بهتر است از رنگ های جذاب تر و هیجان انگیز تری استفاده شود. به عنوان مثال، می توانید در چنین شرکتی، دیوارهای هر اتاق را به رنگی متفاوت درآورید. البته این بدان معنی نیست که تمامی دیوارها را رنگ زده و شرکتی رنگارنگ طراحی کنید و باعث دلزدگی شوید! برای این که جلوگیری از این موضوع بهتر است که تنها یک الی دو دیوار را رنگ آمیزی کنید. با این کار نه تنها جلوه بصری فوق العاده را برای مشتریان عرضه می کنید، بلکه روحیه کارکنان و نیروی اجرایی را در راستای اجرای وظایف خود افزایش می دهید.
رنگ مبلمان اداری را نیز باید طبق رنگ هر اتاق برگزینید. تناسب میان رنگ های هر المان در اتاق های اداره باید بر قرار باشد تا بر جذابیت های ظاهری آن افزوده شود. البته توصیه می شود که رنگ مبلمان را به گونه انتخاب کنید که با اکثر رنگ ها هماهنگی و همخوانی داشته باشد. و البته یکرنگی مبلمان در یک اتاق را فراموش نکنید.
همان طور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، مبلمان اداری شامل میز و صندلی است. در کنار این موارد در صورت نیاز می توان کمدهای مختلف نیز تهیه کرد. اما در این مطلب ابتدا قصد داریم درباره میز و صندلی اداری صحبت کنیم.
بدون شک یک میز مدیریت تفاوت زیادی با یک میز پذیرش دارد؛ همچنین صندلی اتاق کنفرانس باید با صندلی های کارکنان متفاوت باشد. با وجود تفاوت میان مبلمان است که اتاق ها نیز از هم متمایز می شوند. به همین خاطر باید برای هر اتاق اداره یا شرکت مدل متناسب آن را خریداری کنید. در ادامه متداول ترین مبلمان مناسب ادارات را معرفی می کنیم.
همان طور که از نام آن پیدا است، میزهای مدیریتی برای مقام های بالاتر هر اداره یا شرکت نظیر مدیران و سرپرستان اختصاص داده می شود. این نوع میزها معمولاً از سایر میزهای اداره بزرگ تر می باشد تا وسایل مختلفی مانند مانیتور کامپیوتر، بروشور های اداره و یا کاغذهای قرارداد را در خود جای دهد.
با این که اغلب میزهای مدیریتی از سایر میزهای اداره بزرگ تر است، اما با این حال اندازه و ابعاد دقیق آن باید متناسب با اتاق مدیر در نظر گرفته شود. سپس بهتر است که رنگ متناسبی با محیط اتاق نیز انتخاب شود. رنگ ها و در حالت کلی دکوراسیون مدیر اداره یا شرکت از جنبه های مهم در طراحی اتاق او است. چرا که زیبایی و طراحی دلنشین اتاق مدیر تاثیر روانی مثبتی بر روی مشتریان و طرف های قرارداد دارد. پس باید اتاق مدیران را به زیبایی طراحی کرده و با مبلمان شیک و مدرن بچینید.
میزهای اجرایی معمولاً برای کارکنان و نیروی اجرایی طراحی می شود. این نوع میزها کوچک تر از میزهای مدیریتی هستند اما کاربردهای مشابهی دارند. به عبارت دیگر، باید در انتخاب سایز آن سهولت در قرار دادن ابزارهای مختلف بر روی آن را در نظر گرفت. زیبایی مبلمان اداری در بخش اجرایی مهم تر از مبلمان مدیریتی نیست اما به هر حال هرچه مبلمان کارکنان زیباتر و دلنشین تر باشد، کیفیت و روحیه کاری آنها نیز به همان میزان افزایش می یابد.
میزهای کامپیوتر مشخصاً برای قرار گرفتن کامپیوتر بر روی آنها طراحی می شوند. طراحی این میزها تفاوت چشم گیری با سایر انواع مبلمان اداری دارد. در این میز باید بخش های مختلفی برای قطعات یک سیستم نظیر کیس، کیبورد، مانیتور و … در نظر گرفت. لازم به ذکر است که میز کامپیوتر اغلب برای بخش های فناوری و اطلاعات یک سازمان یا شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.
همانند میز مدیریتی، صندلی مدیریت نیز از ابعاد بزرگ تری برخوردار است. این نوع صندلی ها عمدتاً از چرم مصنوعی ساخته می شوند و تفاوت چشم گیری با صندلی های سایر اتاق ها دارند. رنگ آن نیز بهتر است متناسب با تم کلی اتاق و رنگ میز برگزیده شود تا تناسب و هماهنگی نیز برقرار باشد.
صندلی های کنفرانس در اتاق های کنفرانس و یا اتاق جلسه مورد استفاده قرار می گیرد. این صندلی ها باید به گونه ای طراحی شوند تا صحبت و همفکری میان اعضای جلسه را فراهم کرده و همچنین راحتی را برای آنها به ارمغان بیاورد. اغلب صندلی ها کنفرانس با پایه های ثابت ساخته می شوند، اما دیده شده است که برخی از آنها با بهره مندی از پایه های چرخ دار قابلیت حمل و نقل را برای اعضا ممکن ساخته است.
از آنجایی که اتاق کنفرانس از میهمانان مهم و با ارزش میزبانی می کند، پس لازم است که از زیبایی و جلوه ظاهری مناسب و چشم گیر نیز بهره مند باشد. این زیبایی تاثیر شگرفی بر روی روان میهمانان داشته و شما را به نتایج مطلوب نزدیک می کند.
صندلی های اجرایی برای کارکنان و نیروی اجرایی سازمان یا شرکت تهیه می شود. این نوع صندلی ها اغلب با پایه های چرخ دار طراحی می شوند تا حرکت و حمل و نقل آنها راحت تر صورت بگیرد. علاوه بر این، قابلیت تنظیم ارتفاع در صندلی های اجرایی بسیار مهم است. بدون شک قد کارکنان با هم متفاوت است و از همین جهت باید هر صندلی متناسب با قد او تنظیم شود. بنابراین با خرید یک صندلی چرخ دار و با قابلیت تنظیم ارتفاع می توانید صندلی مناسبی را برای کارکنان خود تهیه کنید. البته نرمی پشتی و نشیمن گاه صندلی را نیز فراموش نکنید. مسلم است که کارکنان شما ساعت هایی از روز را بر روی آن صندلی ها خواهد نشست. پس باید با توجه به این نکات نه تنها راحتی آنها را تامین کنید، بلکه سلامت جسمی آنها را نیز در نظر بگیرید.
ما در این مطلب سعی کردیم تا تمامی ویژگی های یک مبلمان اداری را بیان کنیم. حالا این نوبت شما است که با توجه به نکات گفته شده مبلمان اداری مناسب برای شرکت سازمان یا اداره خود را انتخاب کنید. البته نگران نباشید! اگر همچنان در انتخاب یک مبلمان مناسب دچار شک و تردید هستید، طراحان و متخصصان ما در آذینگر در خدمت شما هستند. تنها کافی است با شماره تلفن 09124611041 تماس گرفته و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید.
منبع: yourarticlelibrary