یکی از مهم ترین دسته بندی در دنیای دکوراسیون، مبلمان اداری است. این دسته از مبلمان از جهات بسیاری اهمیت خاص خود را دارد. دلایلی از جمله زیبایی و متناسب بودن ظاهر محل کار، راحتی و سلامتی کارمندان، دوام و مقرون به صرفه بودن خرید و بسیاری از موارد دیگر در کنار یکدیگر باعث شده تا مدیران و مسئولان خرید سازمان ها بسیار در انتخاب خود دقیق باشند. در این میان انتخاب از میان انواع مبلمان اداری نیز باعث افزایش انتخاب ها و دشوارتر شدن تصمیم گیری برای انتخاب نهایی شود.
در این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع مبلمان اداری پرداخته و برخی از معیارهای مهم برای انتخاب یک گزینه مناسب را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب به اطلاعات مورد نیاز خود دست یافته و تصمیم بهتری برای دکوراسیون مهم کاری و اداری خود بگیرید.
بسیاری از مردم از وجود انواع مختلف مبلمان اداری اطلاعی نداشته و تفاوت این دکوراسیون را تنها در مدل های آن می بینند. همین مسئله باعث شده تا هنگامی که بحث انواع مبلمان اداری به میان می آید، خریداران دچار سردرگمی می شوند. از همین رو در ادامه این مطلب به معرفی گونه های مختلف مبلمان اداری به تفکیک میز و صندلی خواهیم پرداخت.
میز اداری مدلهای مختلفی دارد. هر کدام از این مدلها بسته به نوع کارایی خود ممکن است جلوه متفاوتی داشته باشد. برای مثال میز اجرایی با میز مدیریتی فرق خواهد داشت. به همین دلیل خرید سبک مناسب میز اداری نسبت به کارایی و عملکرد در نظر گرفته شده برای آن بسیار مهم است. مهم نیست که شما طرفدار چه سبک و جنسی برای یک میز کاری باشید، چرا که تقریباً در هر سبکی میتوان انواع مبلمان اداری مورد نظر را یافت. میزهای اداری به این صورت دسته بندی می شوند:
میزهای مدیریتی گونه ای از انواع مبلمان اداری هستند که برای مدیران و افراد بالامقام سازمان ها در نظر گرفته می شوند. بدون شک این دسته از میزها باید ظاهر متفاوتی نسبت به سایر میزهای در نظر گرفته شده برای نیروی اجرایی در ادارات داشته باشند. سبک و کارایی این دسته از میزها معمولاً براساس ماهیت فعالیت سازمان، موقعیت شخص و امکانات مورد نیاز برای مدیر تعیین می شود.
میزهای اجرایی نیز سبک و عملکرد خاص خود را دارند. علی رغم تفاوت ظاهری این دسته از میزها با میزهای مدیریتی، کاربرد و راحتی هر 2 شباهت های بسیاری با یکدیگر دارد. معمولاً میزهای اجرایی دارای فضای کافی برای سهولت قرار دادن ابزار مختلف و سادگی کار بر روی آنها هستند.
همانطور که از نام این دسته از انواع مبلمان اداری نیز مشخص است، میز با قابلیت تنظیم ارتفاع مناسب افرادی است که هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده فعالیت می کنند. برای مثال این دسته از میزها برای افرادی چون معماران، نمایندگان ارائه خدمات به مشتری و همچنین طراحان یک نمونه بسیار مناسب است. اگر قصد سفارش ساخت و یا خرید میز با قابلیت تنظیم ارتفاع را دارید، حتماً باید به استحکام و عملکرد مناسب آن توجه کنید.
برخلاف آنچه که به نظر می رسد، میز تحریر فقط برای افراد نویسنده نیست. در واقع میزهای تحریر به آن دسته از میزهایی گفته می شود که دارای هیچ ویژگی خاصی نبوده و به عبارت بهتر، یک میز ساده هستند. میزهای تحریر دارای سطحی کاملاً صاف هستند و کاربردهای خاص خود را دارند. اغلب میزهای تحریر فاقد کشو، قفسه و جزئیات دیگر هستند. با توجه به تنوع مدل ها و طراحی های این دسته از انواع مبلمان اداری، در هنگام خرید و سفارش ساخت آن می توانید سلیقه کاربر را نیز مد نظر قرار دهید.
اگر محیط اداری و کاری شما کوچک است، استفاده از میزهای دیواری که با نام میزهای شناور نیز شناخته می شوند، یک گزینه ایده آل خواهد بود. این میزها به سادگی جمع شده و هیچ گونه فضایی را در حالت عدم استفاده، اشغال نمی کنند. همچنین برخی از مدل های میزهای شناور به صورت دیواری طراحی نشده و قابلیت تا شدن و حمل ساده دارند. در نتیجه برای افرادی که ممکن است در روزهای مختلف در موقعیت های متفاوتی فعالیت داشته باشند، استفاده از چنین مدلی کارساز خواهد بود.
همانند میزهای تحریر، میزهای کامپیوتر نیز فقط برای قرار گرفتن کامپیوتر بر روی آن مورد استفاده قرار نمی گیرند. در واقع میزهای کامپیوتر با طراحی خاص خود، تمام فضای لازم برای قرار گرفتن لوازم جانبی یک رایانه ازجمله کیس، صفحه کلید، مانیتور و سایر قطعات را فراهم می کنند. اما در صورت نیاز می توانید از این فضاهای اختصاصی استفاده متفاوتی کنید. اغلب میزهای کامپیوتر دارای یک کشوی مخصوص برای صفحه کلید هستند. این دسته از مبلمان اداری بیشتر در سازمان های فناوری محور مورد استفاده قرار می گیرند.
در این بخش از مقاله به بررسی مدل های صندلی در انواع مبلمان اداری خواهیم پرداخت. مانند میزها، صندلی های اداری نیز دارای سبک و طرح های مختلفی هستند. اغلب این صندلی ها برای استفاده چندین ساعته در روز در نظر گرفته شده و از این رو طراحی آنها تمرکز خاصی بر روی راحتی کاربران دارد. اگر قصد خرید صندلی برای اداره و یا محل کار خود را دارید، بهتر است با مدل های زیر آشنا شوید:
صندلی های کنفرانس عمدتاً در اتاق های ویژه ملاقات کاری مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل از صندلی ها بیش از آن که برای کار طراحی شده باشند، برای صحبت و هم فکری تجهیز شده اند. در نتیجه راحتی کامل کاربران در آنها حرف اول را می زند. به طور معمول صندلی های کنفرانس بر خلاف انواع مبلمان اداری دیگر قابلیت تنظیم و حمل و نقل ندارند. با این حال برخی از مدل های صندلی کنفرانس دارای چرخ هایی برای جا به جایی ساده تر هستند.
اگر به دنبال یک صندلی راحت و دارای پشتی مناسب هستید، مدل های ارگونومیک گزینه مناسب برای شما هستند. صندلی های راحتی اداری یک محصول فوق العاده برای افرادی به شمار می روند که از مشکلات کمر و ستون فقرات رنج می برند. پشتی این صندلی ها به گونه ای تنظیم شده که وضعیت کمر را در آسوده ترین شکل خود قرار دهد. صندلی های ارگونومیک برای نشستن طولانی مدت نیز بسیار مناسب هستند. همچنین این مدل از مبلمان اداری از ویژگی های جانبی نظیر قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه صندلی نیز بهره می برند.
صندلی های اجرایی اغلب به همراه میزهای اجرایی و مدیریتی مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از صندلی های اداری دارای چرخ هایی هستند که حرکت آنها را ساده تر می کند. ویژگی های دیگری نظیر پشتی بلند، تکه گاه کمر و پدال تنظیم ارتفاع از دیگر ویژگی های صندلی های اجرایی اداری به شمار می روند. صندلی های اجرایی اغلب از جنس چرم، فوم پلی یورتان و یا مواد نرم دیگر ساخته می شوند. این دسته از صندلی ها به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و ویژگی های خاص خود، اغلب هزینه بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارند.
صندلی های کاری رایج ترین مدل در میان انواع مبلمان اداری به شمار می روند. این مدل از صندلی ها اغلب ظاهری شبیه به یکدیگر داشته و عمدتاً دارای چرخ هایی برای حرکت آسان هستند. در برخی از مدل های صندلی های کاری برای آسایش و راحتی بیشتر کاربر، از پشتی های نرمی استفاده می شود. همچنین این دسته از صندلی ها نسبت به سایر گزینه های معرفی شده در این لیست، قیمت کمتری داشته و مقرون به صرفه تر هستند.
اکنون که با انواع مبلمان اداری آشنا شدید، شاید بهتر است تا معیارهای خرید آن را نیز بررسی کنیم. با در نظر گرفتن اولویت ها و نوع فعالیت خود، قادر خواهید بود تا مبلمان اداری مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه لیست مهم ترین معیارهای خرید مبلمان برای محیط کار را بررسی می کنیم:
بدون شک مهم ترین مسئله در خرید مبلمان اداری، توجه به بودجه تعیین شده است. هر چه بودجه شما بیشتر باشد، دست باز تری در انتخاب گزینه های مناسب خواهید داشت. اما در صورتی که بودجه شما محدود باشد، ناچار خواهید بود تا تعادل مناسبی بین قیمت مقرون به صرفه و کیفیت و امکانات مبلمان خود ایجاد کنید.
با توجه به استفاده مداوم از مبلمان اداری، لازم است تا در هنگام انتخاب و خرید آنها به دوام آنها نیز توجه کرد. انواع مبلمان اداری با توجه به جنس و متریال خود ممکن است قیمت های متفاوتی هم داشته باشند. برای مثال معمولاً متریال چوب در شرایط استفاده مدام ماندگاری بیشتری از مبلمان اداری چوبی دارد. انتخاب مبلمان اداری بادوام ممکن است اندکی هزینه بر باشد. اما در طولانی مدت ماندگاری و عدم نیاز به تعمیر این مبلمان هزینه های ابتدایی آن را جبران خواهد کرد.
در میان انواع مبلمان اداری، گزینه هایی که دارای وزن کمتر و قابلیت حمل و نقل بیشتری هستند، نسبت به سایر مدل ها اولویت بالاتری خواهند داشت. چرا که در محیط کاری گاهی ممکن است المان هایی نظیر میز و صندلی ها به طور مداوم جا به جا شوند. در این شرایط هر چه وزن مبلمان کمتر باشد، از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد بود.
در ادارات ممکن است کاربران مبلمان اداری از جهات و ویژگی های مختلفی نظیر قد و وزن، نوع کار، نحوه نشستن و سایر المان های دیگر با هم متفاوت باشند. از آنجایی که سفارش ساخت مبلمان شخصی سازی شده برای تمامی کارمندان یک اداره چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ هزینه به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، بهترین کار خرید مبلمانی است که قابلیت تنظیم و تغییر داشته باشد. این قابلیت می تواند طیف گسترده ای از جمله تنظیم ارتفاع، زاویه پشتی و یا ماژولار بودن قطعاتی مانند دسته صندلی را شامل شود.
محیط اداری همواره با خطراتی نظیر آتش سوزی مواجه است. در نتیجه برای حفظ سرمایه های سازمان، بهتر است مبلمان و سایر المان های دکوراسیون آن در برابر چنین تهدیداتی مقاوم باشند. به خصوص اگر شرایط کاری شما به گونه ای است که همواره در معرض خطرات مشابهی قرار دارد، توجه به این معیار اهمیت بیشتری خواهد داشت.
در تمامی طول این مطلب از کیفیت و ویژگی های یک مبلمان اداری مناسب صحبت شد. اما در کنار تمامی بحث های کیفی، به هیچ وجه نباید از زیبایی و ظاهر این دسته از مبلمان غفلت شود. مبلمان اداری تأثیر مستقیم و مهمی را بر جو و فضای کاری یک اداره خواهند داشت و چه بسا بر روی دیدگاه افراد خارج از سازمان نیز اثر بگذارند. پس در هنگام خرید با انتخاب یک گزینه شیک و جذاب، به بهبود اعتبار فضای کاری خود کمک کنید.
در این مقاله به بررسی انواع مبلمان اداری از قبیل میز و صندلی های مختلف و همچنین معیار انتخاب مبلمان مناسب پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، اولین قدم در خرید مبلمان اداری آشنایی با انواع میز و صندلی ها و کاربرد و ویژگی های هر کدام از آنها است. هنگامی که به خوبی با این المان ها آشنا شدید، نوبت به تعیین اولویت ها و کاربردهای مد نظر خودتان خواهد رسید. در نهایت می توانید به کمک معیارهای معرفی شده در این مقاله، انتخاب نهایی خود را انجام داده و بهترین مبلمان مناسب برای فضای کاری مورد نظر خود را تهیه کنید. امیدواریم که با مطالعه این مطلب، انتخاب بهتر و آگاهانه تری داشته باشید.
در صورت نیاز برای دریافت مشاوره و یا سفارش ساخت مبلمان اداری می توانید با متخصصان گروه تولیدی آذینگر در تماس باشید. برای این منظور، تنها کافی است تا با شماره تلفن 09124611041 تماس حاصل نمایید. متخصصان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص انواع مبلمان و دکوراسیون داخلی هستند.