در یک فضای کاری، ممکن است به دلایل متعددی نیاز به یک بخش بندی و پارتیشن داشته باشید. برای مثال اگر قصد دارید گروه های مختلف محل کار خود را از یکدیگر جدا کنید و یا برای افزایش تمرکز و بازدهی کارمندان، هر یک از آنها را در یک بخش مستقل و جداگانه قرار دهید، استفاده از پارتیشن اداری می تواند پاسخگوی نیاز مشکلات شما باشد. از طرف دیگر با رایج شدن فرهنگ فضای کار اشتراکی، استفاده از این پارتیشن ها برای جداسازی فضای بزرگ اداری به بخش های کوچک رواج بیشتری یافته است. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع مدل ها و متریال مورد استفاده برای پارتیشن های اداری بپردازیم.
اگر قصد دارید تا فضای بزرگ و شلوغ کاری خود را به صورت فیزیکی به بخش های کوچک و منسجم تری تقسیم بندی کنید، پیشنهاد می کنیم که مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
کوچک تر شدن فضای داخلی در دنیای مدرن امروزی تنها مربوط به خانه ها نمی شود! این روزها دیگر خبری از ادارات مجلل با محیط های وسیع و اتاق های فراوان نیست. اغلب کسب و کارهای امروزی در فضایی کوچک و محدود فعالیت دارند و تمام تلاش خود را برای استفاده حداکثری از این فضا می کنند. به خصوص این مسئله در شرکت های خصوصی بیشتر احساس می شود. استفاده از ابزارهای دکوراسیون داخلی، می تواند به مدیران و کارمندان شرکت ها برای استفاده بیشتر از فضای کار و ایجاد فضاهای اختصاصی حتی در یک محیط کوچک کمک کند.
یکی از این ابزار، پارتیشن اداری است. پارتیشن ها ابزاری برای جداسازی یک محیط بزرگ و تقسیم آن به بخش های کوچک تری هستند. برای مثال میزهای بلند و باجه های موجود در بانک ها، نوعی پارتیشن برای جداسازی بخش مربوط به مشتریان با کارمندان یک بانک به شمار می روند. در ادامه این مقاله، قصد داریم تا به معرفی برخی از رایج ترین مدل های پارتیشن بپردازیم. برای آشنایی با این مدل ها، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
یکی از رایج ترین تقسیم بندی های پارتیشن ها، براساس جنس آنها صورت می گیرد. در ادامه برخی از این متریال رایج را به شما معرفی می کنیم.
استفاده از پارتیشن های شیشه ای در محیط هایی با فضای کار اشتراکی و یا بخش هایی که نیازی به ایجاد فضای خصوصی نباشد، بسیار رایج است. به طور معمول این دسته از پارتیشن ها به صورت تمام قد بوده و از کف تا سقف اتاق را پوشش می دهند. پارتیشن های شیشه ای دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. برای مثال برخی از مزایای این مدل از پارتیشن ها عبارتند از:
اما در کنار همه این موارد، پارتیشن های شیشه ای نقاط ضعف خاص خود را دارند که باعث می شود برخی از مدیران از استفاده از آنها صرف نظر کنند. برخی از این نقاط ضعف عبارت اند از:
جنس MDF یکی دیگر از رایج ترین متریال مورد استفاده در پارتیشن اداری است. ام دی اف به دلیل هزینه پایین و قابلیت سفارشی سازی بالای خود، در دکوراسیون های اداری محبوبیت بسیاری دارد. شما می توانید از این متریال برای ایجاد بخش های مختلفی در محیط کار خود استفاده کرده و حتی در داخل هر بخش، المان هایی از همین جنس ( مانند میزهای تاشو و شناور برای استفاده حداکثری از فضای پارتیشن ) ایجاد کرد.
ام دی اف به دلیل قابلیت سفارشی سازی بالای خود، امکان استفاده به شیوه های مختلف را دارد. برای مثال شما می توانید پارتیشن مجزایی برای هر یک از کارمندان خود داشته باشید. قابلیت سفارشی سازی بالای این متریال در کنار قیمت مقرون به صرفه آن باعث شده تا در محیط های کاری استفاده زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از مزایای این مدل از پارتیشن اداری می پردازیم:
در کنار این مزایای اصلی، پارتیشن اداری ام دی اف دارای برخی نقاط ضعفی است که در مورد انتخاب آن به عنوان گزینه نهایی تأثیر می گذارد. این موارد عبارتند از:
به غیر از این دو متریال، نوع پارتیشن اداری نیز ممکن است نسبت به کاربردهای آن متفاوت باشد. در ادامه برخی از این مدل ها را به شما معرفی می کنیم.:
این دسته از پارتیشن های اداری از کف تا سقف را به طور کامل پوشش داده و هیچ قسمت آزادی در میان آنها به چشم نمی خورد. پارتیشن های پوشیده نسبت به سایر مدل ها، عایق بهتری نسبت به سر و صدای خارج از بخش مورد نظر به شمار می روند. اما این مدل ممکن است باعث خفگی اتاق شده و باعث عدم امکان رد و بدل شدن هوا در بخش های داخلی آن شود. همچنین در صورتی که متریال مورد استفاده شما شیشه ای نباشد، بخش های کوچک در این مدل به شدت در نورگیری و دل باز بودن با مشکل مواجه خواهند شد.
در این مدل از پارتیشن ها، قسمت جدا کننده از کف اتاق شروع شده و حدود 2 متر ارتفاع دارد. تفاوت این مدل با پارتیشن اداری پوشیده در فاصله چند سانتی متری آن با سقف اتاق است. در این دسته از پارتیشن ها افراد حاضر در 2 بخش مختلف همدیگر را نخواهند دید. اما از قسمت بالا محیط یکپارچگی خود را حفظ کرده و هوای محیط و صداهای آن کاملاً رد و بدل می شود. برای مثال در کتاب خانه های عمومی، پارتیشن هایی که به صورت مجزا برای هر یک از افراد ایجاد می شود، از این مدل است.
برخی از پارتیشن ها با ارتفاع 100 الی 150 سانتی متر از سطح زمین ساخته می شوند. در این پارتیشن ها افراد همدیگر را مشاهده کرده و مانند یک فضای بزرگ و جامع در کنار یکدیگر قرار می گیرند. اما هر تیم یا فرد فضای مشخصی برای خود داشته و برای وارد شدن به آن باید از پارتیشن عبور کنید. برای مثال در پیشخوان های دولتی، افراد کارمند هر کدام بخش مجزا و جداگانه مربوط به خود را دارند که به نوعی حریم شخصی آنها به حساب می آید. در چنین مدلی، هر قسمت تجهیزاتی نظیر میز و فضای ذخیره سازی مربوط به خود را خواهد داشت.
اگر به فضای بانک ها دقت کرده باشید، متوجه پارتیشن هایی خواهید شد که فضای محیط را به 2 یا 3 بخش عمده تقسیم می کند. برای مثال در بانک ها با استفاده از یک پارتیشن ایستاده، مرز کاملاً مشخصی بین بخش مربوط به مراجعین و مشتریان و بخش مربوط به کارمندان ایجاد شده است. این مدل، نوع دیگری از پارتیشن اداری را به نمایش می گذارد. از این نوع بیشتر در محیط هایی استفاده می شود که وظایف کارمندان با یکدیگر در ارتباط بوده و به نوعی با یکدیگر در تعامل هستند. در حالت کلی انتخاب مدل و نوع یک پارتیشن بستگی به نوع فعالیت، فضای کلی، تعداد بخش های مورد نیاز، تعداد گروه های موجود و عوامل مشابه دیگر خواهد داشت.
در این مقاله به بررسی انواع متریال و مدل های موجود برای یک پارتیشن اداری پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، شما می توانید با توجه به عمومیت محیط کار، میزان بودجه و سایر عوامل دیگر، یک مدل و جنس مناسب برای پارتیشن اداریتان انتخاب کنید. در صورت نیاز به مشاوره و یا طراحی پارتیشن و سایر المان های داخلی در ادارات، مشاورین و متخصصان آذینگر در خدمت شما خواهند بود. تنها کافی است با شماره تلفن 09124611041 تماس بگیرید. ما همواره مشتاق شنیدن صدای گرم شما هستیم.